Archiwum wrzesień 2013, strona 1


wrz 05 2013 Nowoczesność w szkole

Wydawnictwa edukacyjne działające na polskim rynku coraz bardziej odpowiadają na wymagania współczesności i od kilku lat sukcesywnie rozwijają swoją ofertę w oparciu o multimedialne pomoce i interaktywne programy edukacyjne. I choć do cyfryzacji polskich szkół droga wciąż jest jeszcze daleka, to wydaje się, że wydawnictwa oświatowe będą do niej przygotowane jako pierwsze.

 

Jak wiadomo rynek podręczników szkolnych jest bardzo intratny - podręczniki szkolne stanowią bowiem znaczną część wszystkich nowych książek kupowanych co roku w Polsce. Popyt wzmaga jednak podaż i w tej chwili na rynku działa kilkanaście mniejszych i większych wydawnictw. Część z nich ma długie tradycje, część jest jeszcze stosunkowo młoda. Część ma ugruntowaną pozycję na rynku wspartą wieloletnim doświadczeniem, część by się wybić musi w nowatorski sposób eksponować swoje mocne punkty i stawiać na alternatywne formy promocji i budowania relacji z odbiorcami. Wszystko to sprawia, że wydawcy starają się przygotowywać podręczniki jak najlepszej jakości, książki o unikalnych w stosunku do konkurencji walorach, a to z kolei jest napędem postępu i drogą do wprowadzania nowoczesności do polskich szkół. Dla przykładu, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe (GWO) już w 2006 roku przygotowało komputerowe programy edukacyjne oraz mapy interaktywne pomocne w nauce historii oraz geografii. W kolejnych latach GWO rozwinęło programy wspomagające naukę matematyki oraz interaktywne aplikacje do języka polskiego. W 2012 roku z kolei wydawnictwo GWO udostępniło nauczycielom dostęp do multipodręczników - cyfrowych wersji podręczników przeznaczonych dla nauczycieli umożliwiających szerokie możliwości współpracy i konsultacji podczas tworzenia scenariuszy zajęć. Działania GWO to jedynie przykład innowacyjnych zabiegów polskich wydawnictw oświatowych, które pokazują, że nowoczesność w polskiej szkole jest na wyciągnięcie ręki.

wrz 04 2013 Nowy rok szkolny - pora na nowe podręczniki...

 

W większości szkół zabrzmiał już pierwszy dzwonek na lekcje i dla ponad 4,5 miliona uczniów rozpoczął się nowy rok szkolny. Niegdyś niemal wszyscy uczniowie na danym szczeblu edukacji korzystali z tych samych podręczników, dziś jednak realia są inne. O zaufanie nauczycieli i uczniów walczy dziś wiele mniejszych i większych wydawnictw oferujących podręczniki szkolne.

 

 

Czy to dobra sytuacja? I tak i nie. Z jednej strony konkurencja na rynku wymusza na wydawnictwach przygotowanie jak najlepszego, jak najbardziej aktualnego i atrakcyjnego podręcznika i jest to ewidentnie dobre.

Z drugiej jednak strony nauczyciele mogą często zmieniać podręczniki, na których pracują, a rodzice ponoszą koszty kupna nowych. Do tego powszechną praktyką jest oferowanie nauczycielom rozmaichych “gratisów” wzamian za wybór danego podręcznika.

Na szczęście decyzje na podstawie tego “kto da więcej” podejmuje niewielu nauczycieli, a większość główną wagę przykłada do wartości merytorycznej prezentowanej przez dany podręcznik. Jeśli chodzi o wydawnictwa edukacyjne działające na polskim rynku to jest ich całkiem sporo, jednak kilka z nich posiada dominującą pozycję.

Jednym z najbardziej uznanych wydawnictw zajmujących się przygotowaniem podręczników szkolnych jest Wydawnictwo Nowa Era. Wydawnictwo to funkcjonuje na rynku od ponad 20 lat i cieszy się zaufaniem dużej liczby nauczycieli. Podręczniki Nowej Ery przygotowywane są dla uczniów na wszystkich szczeblach edukacji - od przedszkola i szkoły podstawowej, przez gimnazjum, po licea i technika.