Trendy na rynku książek - wzrost znaczenia...
W ciągu kilku ostatnich lat nastąpiły istotne zmiany dotyczące udziału poszczególnych rodzajów literatury w rynku sprzedaży książek w Polsce. Zmniejszył się udział literatury pięknej, znacznie popularniejsza stała się natomiast literatura naukowa i fachowa.
Niestety, nawet wzrost udziałowy w ogólnym rynku poszczególnych kategorii należy uwzględniać w kontekście ogólnego spadku sprzedaży. Książki nie są już tak chętnie kupowane jak jeszcze przed kilkoma laty. Wpływ na to ma wiele czynników i ich ogólne omówienie zajęłoby tu bardzo dużo miejsca. Wróćmy więc do analizy rynku. Procentowy udział literatury pięknej w ogólnej sprzedaży książek w Polsce spadł w ciągu 5 lat z ponad 20% w roku 2006 do jedynie 13,1% w roku 2011. W tym samym czasie wzrósł udział książek naukowych i technicznych, który w 2006 kształtował się na poziomie 22,8%, w roku 2011 zaś obejmował już 36,3% rynku. Jest to więc wzrost o ponad 13%, co jest wartością niebagatelną. Na podobnym poziomie utrzymuje się udział lektur szkolnych (2,6% w 2006 roku i 2,2% w 2011) oraz książek o tematyce religijnej (3,8% w 2006 do 4,6% w 2011). Ponad dwukrotnie mniejszym powodzeniem cieszyły się w 2011 roku książki ilustrowane (4,3% udziału w rynku wobec 8,7% w roku 2006). Spadek popularności dotknął też literaturę dziecięcą (z 8,2% do 5,9%), lekki wzrost natomiast zanotowały podręczniki szkolne (z 28,7% do 30,1%). Jakie wnioski możemy wyciągnąć z tych danych? Otóż wygląda na to, że w czasach kryzysu Polacy chętniej sięgają po literaturę użytkową oraz fachową, związaną z zagadnieniami technicznymi oraz naukowymi. Książki są więc częściej traktowane jako sposób na uzyskanie konkretnej wiedzy pomocnej w pracy i rozwoju zawodowym, a nie, jak do tej pory, jako rozrywka lub sposób na oderwanie się od rzeczywistości.